På tal om 80-86




Några har undrat hur Wiggo kan ha storlek 80-86,
och då menar jag inte bara här på bloggen, utan på andra sajter också,
den största anledningen är nog att jag ogillar när kläderna sitter tight.
Jag vill att det ska vara lite svängrum.

Egentligen förstår jag inte vad det vore för konstigt med att Wiggo har storlek 80-86?
Vet många som har 10 månaders som har storlek 80-86, det är ju ganska normalt.
Wiggo är inte större än något annat barn, han är lagom tycker jag,
men däremot är han ganska lång.

Såhär ligger storlekarna för det "normala" vad nu det är, men ändå!
som det står på kläderna vi har!

74 - 6-9 mån
  (har precis blivit försmå, vilket borde stämma)
80 - 9-12 mån (lagom på Wiggo, vilket borde stämma)
86 - 12-18 mån (lite förstort än, men bör nog passa lagom vid 1 år, vilket också borde stämma)

Fattar inte vad det är med den här hysterin om att barnen är STORA vs SMÅ..
Det är ju för fan barn vi talar om, inte vuxna som kan gå ner i vikt vs upp i vikt,
Alla barn är olika, endel är knubbiga som små, endel är smalare som små,
det betyder inte att barnet är stort eller litet, eller att knubbiga småbarn blir tjocka, eller tvärtom,
allt kan ändras när de blir vuxna.
Säg inte att världen ska börja sin hysteri till barnen också, usch..
Jag är jävligt glad att jag har ett barn som är normalt, som växer och mår bra!

Såhär tänker jag ang storlekar just nu!
74 - sitter lagom mot kroppen, men i armar och ben är de för korta (hatar korta armar och ben).
80 - är helt perfekt i både armar,ben och kropp (om man vill ha det lite pösigare som jag vill )
86 - är lite på gränsen till att vara förstort (lite för pösigare än vad jag vill).
Men känns bättre att köpa 86 än 80, för 80 har de ju ganska kort tid,
det är ju nästan bara som en mellan landning mellan 74 och 86,
86 har de flesta barn länge! Så därför köper jag i 86 nu!
Har även lite i 80, men vill som sagt inte köpa i 80, känns onödigt.
Kläderna jag köpte på Tradera är några 80 och några 86,
men ska jag köpa i affären vill jag gärna ta 86.

På bilden har Wiggo storlek 86, på gränsen till förstort, men sitter ändå snyggt!
Kände bara att jag måste skriva av mig, stör mig fruktansvärt på folk som jämför storlekar hit och dit!!
och jämför barn överhuvudtaget, alla barn ser olika ut, och alla barn lär sig olika fort,
alla barn kan olika saker.. allt är rätt, inget är fel!
När ska den "moderna" föräldern fatta det?
Det lider verkligen hysteri på bloggar, jag ser dagligen det, när jag kollar runt,
jämförelse, stor,liten.. ÅHHHHHH

Som ett tilläg till detta, när Wiggo föddes vägde han 3780g och alla tyckte det var sååå stort!
Han var inte ett dugg stor, han var så liten, fick ha 44-50 kläder i 2 månader.
att väga 3780 tycker jag är normalt, de flesta barn man ser i tidningen väger ca 3200-4000
Vad fasiken är det med er som måste påpeka att barn är stora vs små? ni har verkligen hamnat in i media facket!


Kommentarer
Postat av: Ruby och Milo

hoppsan! ville inte göra dig så upprörd! kommer ihåg att jag gav dig tipset att köra på 86 just därför att de växer så fort. inget illa menat och inte riktat på att ditt barn är stort heller vilket han inte verkar vara heller.

2010-03-30 @ 11:36:01
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jisses det är ju bara storlekar. Milton har 80, det är lite stort, men han är så lång så en del 74 blir lätt för kort. Vilken bvc är Wiggo inskriven på?? Måste anmäla Milton här nu, men har ingen koll på vart de ligger och så...

kram

2010-03-30 @ 12:24:11
URL: http://sessancharlotte.blogg.se/
Postat av: Annika

Hehe, ja men det är ju det enda man har att jämföra liksom. Jag vet att vi tycker olika om storlekar och jag är lite blind för korta ärmar och sånt och använder gärna kläderna så länge det går. Men ändå verkar det som att Wiggo är mycket större/längre än William i storlekarna. Inget negativt i det alls! Jag blir bara förvånad att de ligger så nära när det ändå är mer än ett halvår mellan dom.



Men sen beror det ju på om man har byxor med mudd, då kan de ju vara stora utan att det gör nåt. William har flest byxor utan och då snubblar han bara runt om de är för stora. Som nu har jag precis hämtat upp meandI kläderna i 86/92 och de kommer han kunna ha läääänge för de är inte små precis! Kanske det skiljer sig lite i märken också?



Du får komma och kolla på 80 storlekarna jag har så slipper du köpa, för det är som du skriver rätt onödigt när det bara är en "mellan" storlek!

2010-03-30 @ 12:30:14
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Annika

Ja, Vi fick ju hem ett par byxor från Linus och Lotta, de var enorma och i samma storlek från H&M skiljde det en halv decimeter! Mmmm, det är ju det som händer med Williams byxor, så man får vika upp eller ta en mindre storlek om det inte finns någon mudd =(

2010-03-30 @ 12:40:51
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag kan hålla med dig om klädernas storlek. Hellre lite större än att det sitter slimmat och halvvägs upp på armen. Vincent är precis mittemellan 80 och 86, och nu köper jag strl 86 eftersom han växer så fort. Alla barn växer ju och det är ju bara hälsosamt!

Strunta i alla dumma jämförelser :)

Hoppas allt är bra annars. Krama Wiggo från mig :)

2010-03-30 @ 12:41:26
URL: http://lillalitenjag.blogg.se/
Postat av: Malin - Mamma till Alice & Lowe

Jag förstår att du blir irriterad, jag blir också trött på folk som påpekar hur Lowe kan ha 74! Barn är olika, och även om två barn väger lika mycket behöver dom inte ha samma strl!



Tycker du gör rätt i hur du väljer!

KRAM

2010-03-30 @ 13:14:24
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Ruby och Milo

vilken tur:P kände mig lite utpekad bara men vad bra! haha.

Kläder kommer alltid vara ett mysteriu;) det vet man ju med sina egna oxå. tänk vad glad man blir när man kommer i en storlek mindre än vad man har men i själva verket brukar det tyvärr bara vara så att storleken mindre är en stor storlek haha. så är det nog med barnkläder också. eller det är så. Milo kan ha vissa 68or lixom och ehh.. han må vara lite smal men han är lixom 77 cm lång nästan!

:)

2010-03-30 @ 13:25:04
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: Annika

Hehe, ja precis, men tydligen gör de väl inte det eftersom det skiljer sig så!

2010-03-30 @ 15:13:31
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: anna

sv: krokodilen är köpt på ikea.



huvudsaken att barnen har kläder på sig.

teo vägde 3740g när han föddes o fick höra av en person att han va sååå stor för va han vägde men ja tyckte han vägde ganska normalt.

2010-03-30 @ 20:54:01
URL: http://tjallmoanna.blogg.se/
Postat av: Anna

De e normalt i den åldern dom dägger 86 har fom länge de tycker inte jag den som står still längst e nog 98-104

2010-03-31 @ 02:14:33
URL: http://annahanell.blogg.se/
Postat av: Veronica - Gravid i vecka 23 <3

Men gud så söt han är :)

2010-03-31 @ 18:42:30
URL: http://veronicaodquist.webblogg.se/
Postat av: Nicole, Mamma till prinsen Vincent!

Vad fina han är,De där kläderna är jätte fina!!

74 är för kort i grenen här och armar...80 sitter precis som det ska men inte så länge till...86 kan han ha av vissa märken men förstort av vissa märken... Lindex kläder i 86 funkar rätt bra här...om man viker upp ärmar osv... Men hellre förstort än litet!!!

Kramar!

2010-04-04 @ 00:50:11
URL: http://niconic.blogg.se/
Postat av: Nicole, Mamma till prinsen Vincent!

Jag får alltid höra hur stor han är...Och möts av: Oj har han så stor storlek? Men han har alltid haft den storleken som är för just den åldern han är/vart i... Folk jämnför såå mycke istället för att se barn som olika individer...Alla är vi ju olika till utsida och insida...och barn är ju oxå olika,Vissa små,Stora,Tidiga och sena i utvecklingen... Man får slå dövörat till:-)

Wiggo är väl inte speciellt stor... Han är väl "normal"!? En lång kille:-)

Kram på er alla!

2010-04-04 @ 00:57:38
URL: http://niconic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0