Varför är vi så olika?

Ska väl börja med att säga att jag absolut inte är rasist, eller nazist eller har något annat problem med främlingsfientlighet, jag har levt ihop och varit sambo med en Bosnier i 4 år, känner att jag måste skriva detta så inga påhopp ska komma, för jag vet hur alla är, man är rasist om man säger något.
Men detta är ur mina tankar, och vad jag såg när jag var påväg till lekparken,
och jag frågar mig själv rubriken...

varför är vi så olika?
Jag märker att svenskar och invandrare är så otroligt olika, svenskarna satt på filtar i lugn och ro,
pratar eller något annat, om de är vid lekplatsen så är de sida vid sida vid sina barn hela tiden (nu skriver jag utifrån idag när vi var i lekparken, förstår också att det finns undantag men idag var det såhär) Invandrarna var överallt, helt smockat, ungarna sprang omkring vind för våg, de vuxna gick omkring och skrek på barnen, ungarna kastade sina cyklar i gångbanorna, sprang omkring och jagade katter, skrek: jag citerar "Det här är somalia, döda katten" Jag som är en inskränkt svensk, blev helt chockad,
jag ville för det första inte ens sätta min fot i den lekparken,det var så jävla rörigt, jag drog mig för att gå dit.
Vill inte att Wiggo ska växa upp med sånt språk eller sånt sätt att vara mot djur och människor.
Jag kännde att jag bara stod och tittade på kvinnorna i stora burkor, hur faan klarar de av att vara ute en dag som denna? det måste vara svin varmt, jag svettades ju och jag hade klänning.

Fick nästan panik där, för det var sånt liv, när jag tänker mig en lekpark så tänker jag mig lagom med folk,
att man tar hand om sitt eget barn, och ser till att barnet inte är på andra som är där.
man ger och tar i lekparken, man delar med sig utav rutschkanorna och gungor.
Det som jag skrev här över, finns inte ens i min värld.

På våran sida utav området, är det jättelungt, inga som gapar och skriker, inga som är otrevliga mot djur,
inga som skriker åt sina barn osv, här är det mest studenter som har en fest då och då,
men är alltid hyffsat trevliga mot de andra i området. Finns många äldre här också, som är jättetrevliga att prata med. Men till vilken lekpark ska jag gå till? Skulle säkert få vara där också såklart, men det går inte,
de har tagit upp hela lekparken stora släkten som bara är där med 100 ungar,
som de dessutom inte har koll på för 5 öre.

Känns som om jag har hamnat så fel, jag passar inte in här.
Jag är inte den som står och skriker på barnen, eller grillar helstekt gris i lekparken (överdriver inte, det brukar de göra), nej.. sån är inte jag! Jag är ganska blyg och försiktig, gör inget direkt väsen av mig.
Därför är vi så olika jag och dem i lekparken.

Vart passar jag in?
Och om ni inte fattat det, jag är inte rasist, skriver bara precis det jag såg idag!
Som gav mig en smärre chock!
Att jag ens ska behöva förklara mig att jag inte är rasist osv,
är ju rätt så konstigt, men så är Sverige tyvärr.

Kommentarer
Postat av: Michelle

Tyvärr är det såhär det ser ut i lekparkerna idag.. Du får också ta med dig hela släkten så kanske ni också får en chans att gunga ;)

2010-07-05 @ 09:12:21
URL: http://mammasnovalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0