Jag gav allt..

...för att försöka göra en egen GOD barnmat!
Det gick åt helvete.
När jag var färdig med min kyckling och pasta med lite grönsaker,
var jag supernöjd, det doftade jättegott, och jag smakade, inte så dumt,
lite smaklöst kanske.
När jag gav Wiggo maten gjorde han en min jag aldrig sett tidigare,
det var en min av avsky, en riktigt "jag spyr snart" min..
Han hatade min mat, så typiskt, jag som var så nöjd.
Jag tänkte inte ge mig så jag blandade min mat med en liten burkmat,
då minsann gick det ner! kommer väl upp snart haha..


Jäkla barnmatsföretag, hur lyckas de få maten så smakrik, när man knapt får ge barnen nåt.
Eller är det Wiggo som blivit kräsen av burkmat? fattar ingenting om barnmat,
hur fasen ska man få den god och smakrik? HUR GÖR NI?
ge mig tips på enkla goda recept till 7-8 mån barn!


Kommentarer
Postat av: Evamy - Livet med Alva och hockeyspelarn

använd lök och paprika tomat, palsternacka osv.. och örtkryddor kan du ha.

Alva gillar inte heller min mat.. går bättre nu men.. det funkar oftast att blanda med barnmat. Alva älskar däremot när jag gör torsk. Och korv.

2010-01-12 @ 15:15:40
URL: http://evamys.blogg.se/
Postat av: Evamy - Livet med Alva och hockeyspelarn

alva dreglar också hela tiden haha.. så de märker man inte direkt någon skillnad på :)



När vi var på bvc vid 4 månader för matstart så hade hon i hela svartpepparkorn när hon kokade maten. Så det har jag alltid i. Typ 2 st så tar jag ur dom sen. Lika med lagerblad brukar jag också ha i. Och örtkryddor är inget farligt har jag hört. Typ persilja, oregano osv..

Lök och de andra jag skrev har jag alltid haft i. Man ska va lite försiktig med tomat för många kan vara känsliga mot det men alva har inte visat något iallafall.

Prova ge honom pannkaka! Alva älskar det och det kan dom pilla med själv. Brukar ha fruktmos (barnburk alltså) till istället för sylt!

2010-01-12 @ 16:20:55
URL: http://evamys.blogg.se/
Postat av: johanna

Dill ger ju rätt mkt smak. och vad jag har hört så gå de krydda lite försiktgt med kryddor fast inte salt. Det gör ju också att dom vänjer sig vid just din matlagnng sen när det är dags för att börja äta eran mat.

2010-01-12 @ 17:27:13
Postat av: Lotta

hehe, visst är det typiskt. Jag stod med och slavade med mat till Milton. Fisken blev jättegod och den hatade han. Sen gjorde jag med kött grönsaker och potatis (smaka skit) den älska han haha. Tror bara att det är ovanan liksom. Försök så kommer han nog gilla det.



Tips. krydda vattnet med örter, peppar och vad du nu vill ha. Koka vattnet och kryddorna ett tag så att vattnet börjar att smaka (typ 5min låg temp.), sen kan man lägga ner potatis och grönsaker.

Läs på barnmatsburkarna i affären vad de har i. Så brukar jag göra när jag gör eget =P

2010-01-12 @ 17:37:34
URL: http://sessancharlotte.blogg.se/
Postat av: Annika

Både Semper och Nestlé har böcker om barnmat man får skickat till sig, kolla deras hemsidor om man kan beställa hem dom! Här är ett recept på köttfärs och spaghetti jag gjorde till wille som han åt.

2dl okokt pasta

2dl köttfärs

1 morot

1/2 gul lök

2msk tomatpuré

Vitpeppar

Paprikapulver

Oregano

2msk rapsolja

lite kokvatten eller bröstmjölk



smula pastan i mortel till riktigt små bitar. Koka den sen enligt anvisningar. Hellre för mjuk än al dente. Koka köttfärsen tills den är vit, i separat kastrull. Koka även moroten och löken. Blanda ned i i bunke med tomatpuré, vitpeppar, smulad oregano och paprikapulver och purea med oljan. Blir 4-6 port.



Det fick jag från en mat-tråd på familjeliv.se, bara söka i deras forum, finns maaaaassor av goda recept där. Men är de inte vana vid hemkokt så kan det vara svårt, min väninnas första son fick äta burkmat första halvåret och det gick inte att få honom att äta hemgjort förrän han blev över ett år och fick äta samma som familjen. Men att blanda ut det med burkmat är ju smart!

2010-01-12 @ 18:21:12
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Josefine, Blåeld

Ludvig var likadan i början, nu äter han dock allt! Tror att mycket beror på konsistensen, burkmaten är inte bara mosig, utan mer som puré och har mycket vätska i sig. Fortsätt blanda hälften av varje och minska sedan på burkmaten!



Lycka till!

2010-01-12 @ 19:43:38
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Evamy - Livet med Alva och hockeyspelarn

kom på en till sak! Du kan ju ha vitlök i också! Det gillar dom små liven har jag läst nånstans

2010-01-12 @ 20:39:53
URL: http://evamys.blogg.se/
Postat av: Evamy - Livet med Alva och hockeyspelarn

just ja, en sak till. Du kommer ihåg att dom ska massa fett i maten va? Typ 1 msk smör eller olja i varje portion..

2010-01-12 @ 20:41:40
URL: http://evamys.blogg.se/
Postat av: anna

ja hade mycket färska kryddor i teo mat. o vitlök i massor ;)

fisk va en höjdare me potatismos. kokade potatisbittar tillsammans med fisk o använde kokvattnet som vätska när ja mixade.

2010-01-12 @ 21:33:19
URL: http://tjallmoanna.blogg.se/
Postat av: mam.

Du fick ju en bok om att göra barnmat själv? Mat för barn eller något i den stilen.

2010-01-12 @ 21:57:09
Postat av: Michelle

Nu har han ju blivit lite äldre än när du skrev, men tänkte att jag iaf kan tipsa om Örtagårdskrydda :) den har jag använt mycket till Novalies mat men även i vår! Det är massor med örter och kryddor, men inget salt!

2010-05-17 @ 22:10:33
URL: http://mammasnovalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0