uppdelat..

Var inne i en diskussion på en annan blogg om jämställdhet,
då fick jag en motfråga om att mitt synsätt tydligen innebär att mannen gör allt.
Fattar inte riktigt vad det kom ifrån då mannen och jag har delade uppgifter.

Vi har delat på alla uppgifter, och när vi gjorde det skrev vi upp på papper
allt som ska göras i ett hushåll, sen fick mannen välja vad han ville sköta
före mig eftersom jag vet att han är mer kräsen.

Han valde:
*att gå på bvc möten.
* sköta inhandlingen av matvaror.
* och gå ut med hunden och sköta om hunden/mat osv.
* lämna olika papper dit de ska/posta osv.
* tvätta

Jag valde:
* städa hemmet
* laga mat
* sköta ekonomin, med allt söm hör till: skriva papper, inkomster, utgifter, se till så det sköts.
* shoppingen haha (se till att Wiggo har allt han behöver i klädväg)
* skriva matlistor och se till att allt finns hemma, vad fattas osv.
* sköta om katten/mat och annan skötsel, kattlåda osv.
* diska
* sortera tvätt och vika/stryka och lägga in tvätt.

Jag hade egentligen bara ett krav att slippa handla mat.
Jag hatar det, sen orkar ja inte bära alla kassar, och eftersom vi inte har bil,
måste de ju bäras hem. jag hatar att åka buss, med Chris gör det gärna,
så det blev ganska självklart.
Däremot tycker jag om att laga mat och städa, så det tog ja gärna på mig.

Tycker vi har det ganska jämnställt med vad vi gör.
ingen av oss går sysslolös, så jag tycker inte att jag anser att mannen ska göra allt?
Eller har personen ifråga kanske bara talat med mannen,
som kanske tycker att hans lista är "allt" ?
vad vet jag..
kände iaf att jag behövde skriva av mig i frågan.


Kommentarer
Postat av: Annika

Jag tror att din man kanske inte talat om att ni delat upp det sådär, så att min man inte riktigt vet vad du gör utan bara det din man gör. Vi delar ju mer "varannan gång" istället för att dela på uppgifterna helt och hållet. Kan vara lätt att missförstå då kan jag tro. =D Smart ändå att dela upp så där, har inte tänkt på att man kunde göra så.

Men hur ska ni dela nu när han fått jobb? Grattis till det förresten, så kul!

2010-02-10 @ 12:49:03
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Annika

Mmmm..så typiskt att bara säga en del av helheten liksom. =) Ja det är lätt hänt att man tar saker lite oftare än andra men för oss passar det nog rätt bra ändå. Jag tror inte vi skulle kunna komma överens om vem som skulle ta vad annars, men vissa grejer kan man ju dela på sådär, som djuren! Om vi hade några... =D



Ok, det kommer bli tufft med andra ord, de veckorna han jobbar. För det var rätt många timmar va??

Skönt iaf, måste kännas bra för honom! Hoppas Andreas får jobb snart också, annars är det ju lätt att deppa ihop. =(

2010-02-10 @ 15:21:43
URL: http://wilanand.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0