Recept Önskat av er!

Jag har fått lite förfrågningar om bra recept som jag skrev om igår.
Så här kommer nu lite av min samling, snabbt, enkelt och gott.

Börjar med mitt favoritrecpet, det är så gott, speciellt till potatis, pressad eller hel.

Fisk med chilisås 2-4personer.

Ingredienser:
- 300g torskfilé (går bra med annan fisk också, jag gillar torsk)
- 1msk margarin
- 1/2 msk vetemjöl
- 1/2 tsk salt
- 1dl grädde eller matlagningsgrädde, lätt eller vanlig spelar ingen roll.
- 3msk chilisås (ej sötad)
- 1/2 dl riven ost
- klippt dill

Nu gör ni såhär:
- Sätt ugnen på 225 grader.
- Smörj en form med margarinet.
- skiva fisken i lagom bitar ca 2cm tjocka.
- strö ut ett tunt lager av vetemjöl i formen.
- Lägg ut fisken och salta och peppra.
- blanda ner grädde, chilisås, salt och peppar häll sen över fisken
(ja brukar blanda i liiite mer grädde och chilisås, för jag gillar sås haha)
- strö över osten och sen in i ugnen ca 20 min.
- när den är klar klipper du dill över fisken.



En annan favorit som är supersmarrigt till bandspaghetti.

Kycklingfilé i sås

Ingredienser
- kycklingfilé 1-4st
- en näve bladspenat
- en näve torkade tomater (brukar köpa de på burk i olja med nån god smak)
- 1 paprika vilken färg ni vill.
- 1 vitlöksklyfta
- matlagningsgrädde/grädde

Gör såhär:
ställ in kycklingen i ugnen ca 30min om ni har 4 filéer.
på ca 200grader.
- hacka spenaten,tomaterna,paprikan och vitlöken.
-hacka kycklingen i bitar.
- stek upp kycklingen, häll i grönsakera.
- häll sist i grädden, koka upp. ät

Det är så gott, vilka smaker.. och enkelt som bara den.



Wiggobrödet med riven morot.

I detta bröd kan man använda både mjölk (för lite större barn) och vatten för de minsta.
jag hade vatten. Om ni inte vill ha jästsmak, som kan framträda i bröd utan smak,
så kan ni lägga ner lite stött kummin.

Ingredienser:
- 50gram margarin, smör eller olja.
- 6dl mjölk eller vatten.
- 50g jäst
- 12dl mjöl ( det är nu ni själva ska blanda eran egna variant, )
- 2 rivna morötter

varianter:
- vanligt mjöl
- rågsikt
- havregryn
- graham
- dinkel
Min variant:
5dl vanligt mjöl
1dl havregryn
6dl rågsikt

Gör såhär:
- smält smöret och häll i vatten/mjölken.
- smula jästen i en bunke och häll över degspadet.
- häll i riven morot eller annat som ni ill ha i.
- Rör i mjölet undan för undan.
- baka ihop degen tills den blir seg.
- lägg tillbaks i bunken och låt jäsa ca 30min
- baka ihop degen igen och forma till 2 limpor, lägg ner dem i smorda formar avlånga.
- låt jäsa 20-30 min
- in i ugnen i 200-225 grader. i ca 30 min i nedersta delen av ugnen.



Detta var allt för den här gången.. nu har jag skrivkramp haha

Kommentarer
Postat av: kiddist

Men gud Christine vad duktig du är :)

Jag är sämst på att laga mat, kan aldrig improvisera utan allt måste vara som det står i receptet haha. Kram

2010-02-03 @ 12:23:47
URL: http://princessk.blogg.se/
Postat av: Anna

Du är ju värsta kocken :P Allt det där låter syyyper gott :) Snor lite recept ;)



Hehe jaa visst var listan lite kul och informativ hege :P

2010-02-03 @ 14:52:20
URL: http://lillalitenjag.blogg.se/
Postat av: Nicole

åh gud vad hungrig jag blev!!!

Dom där ska jag pröva, Absolut!!!

TUSEN TACK för lite recept!!! Du är en kock!!!

kram!

2010-02-03 @ 17:14:17
URL: http://niconic.blogg.se/
Postat av: Annika

Åh, gott gott =)

2010-02-03 @ 21:07:59
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: kiddist

Tack :)



HAHA men gud det är det juh! Så sjukt längesedan. Åh nu måste jag laga den här hemma. Kram

2010-02-03 @ 23:45:19
URL: http://princessk.blogg.se/
Postat av: Jenny

Yummie! Måste jag testa :)

2010-02-04 @ 17:44:06
URL: http://www.jennysvitahem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0