Nybakat

Hela helgen har jag bakat och bakat..
har även fortsatt in på veckan.



I fredags bakade jag två barnlimpor till Wiggo.
Utan salt/socker och med riven morot i.
Receptet är mitt eget, och Wiggo älskade brödet.
La även i lite rågmjöl och havregryn så det blir lite mer mättande.

Riv morot och ha i, funkar också med äpple eller något annat ni gillar.
Recept ungefär som vanligt formbröd.


Jag bakade även frukostbullar,
även det mitt egna recpet, med massor av fullkorn,
havre och råg.

(grahamsbullar)
men byt ut graham mot 2dl råghavregryn och 3dl rågmjöl
+ annat om du vill ha i. Blanda hur du vill med olika mjölsorter/råg/havre/annat


Fortsatte sen mitt bakande igår med krabbelurer,
det är så gott, och det blir så många av bara så lite smet.
perfekt som mellis till de vuxna.
Antal portioner: 14
Ingredienser

1 st ägg
3/4 dl socker
3/4 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
smör att steka i
socker att vända i

1. Vispa ägg och socker lätt skummigt. Tillsätt mjölken och sedan mjöl och vanilj. Rör om noga tills smeten är helt slät.

2. Värm ett plättjärn och smält smör på medelvärme. Klicka ner smeten och grädda krabbelurerna i omgångar, 3-4 minuter på var sida.

3. Lägg socker på ett fat och vänd krabbelurerna i sockret. Låt dem svalna eller servera dem ljumma med vispad grädde och sylt



Idag ska jag baka baguetter..
Jag älskar att baka bröd, så roligt att exprimentera.


Kommentarer
Postat av: Anna

Ojj vad duktig du är :D Blev också väldigt sugen på att baka nu!!



På tal om det där med barn så hoppas jag att du får så många barn som du känner att du vill ha. Men 3-4 är många barn för min del så det blir nog ett bra antal hehe :D

2010-02-02 @ 11:54:38
URL: http://lillalitenjag.blogg.se/
Postat av: johanna

hej blev väldigt nyfiken på de där wiggobrödet vad du har i de. och hur man gör såg så gott ut å såklart vill man ju ge sina barn bra bröd. du e så duktig

2010-02-02 @ 18:18:05
Postat av: adam

Hej

Ser riktigt smaskigt ut, tycker också om att baka bröd. Inget bättre än nyabakat bröd med smör (bregot) och ost på! Så bli de härligt varmt i lägenheten så här på vintern och lukten.



Ja bruka bara röra ihop lite mjöl, rågmjöl, solrosfrö, linfrö, havregryn, och ibland torkad frukt. Behöver inte vara så avancerat för att de ska bli gott



2010-02-02 @ 19:05:09
URL: http://www.laptop-skydd.se
Postat av: Nicole

Gud vad duktig du är! Hembakat bröd är ju bara så gott!önskar ja oxå tyckte de var kul med att baka bröd:-) blir så sällan man gör de.... kan jag låna hit dig?:-) vilka fina bilder på tandborstar kungen! far o son var gulliga! tror han har sin pappas näsa ialf? men resten är dig upp i dagen:-) jag jobbar med mysiga barn och ungdomar mellan 0-21 år med särskilda behov på ett kortidshem. Fast nu är jag ju mamma ledig då:-) kram på er!

2010-02-02 @ 19:14:15
URL: http://niconic.blogg.se/
Postat av: Ida

Vad duktig du är som bakar. Önskar jag fick lite av din bak-energi. Jag bakar aldrig.



Vad lik Wiggo är sin pappa. Visserligen tycker jag du och Chris är rätt lika med.

2010-02-02 @ 20:48:20
URL: http://idawesters.blogg.se/
Postat av: Nicole

Förresten!! Man kan inte få det där receptet på brödet du bakade till wiggo!?

Har du några goda mat recept till oss vuxna på lager?:-) Helst inte lååångkok eller oxfilÈ priser;-) Men ALLT annat är jag intresserad av!:-)

Kram kram!

2010-02-02 @ 22:09:33
URL: http://niconic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0