Feng Shui - Att gå vidare, glömma och förnya



Symbolhandlingar ur boken.

För att kunna använda sig utav symbolhandlingar måste man veta vad man vill uppnå.
Om du t.ex vill avsluta något och gå vidare kan du bränna ett föremål som är starkt förknippat med det du vill lämna bakom dig. Du kan även skriva upp det du vill lämna på en lapp och bränna lappen.
Varför ska man nu göra det här?
Eld anses i många kulturer som ett av de mest kraftfullaste elementet för rening och förvandling.
Broar har ett likvärdigt symbolspråk. Ta dig till en bro, stanna vid brofästet lägg något där som symboliserar det du vill lämna. Gå sedan över bron med en inre bild av vad du vill uppnå.

"Själv brukar jag gå till havet och kasta stenar, jag "lägger" det jag inte längre vill ha i stenen (tankemässigt)
och sen kastar jag iväg dem. En gång när jag var vid stranden kastade jag en sten som träffade en häll i vattnet och studsade tillbaka rätt i huvudet på mig (som tur var stenen liten) Jag började skratta för jag insåg att det där bekymret var något som jag inte var riktigt klar med. Stenen gav mig en tankeställare som gjorde att jag funderade mer på just det problemet, och efter en tid infann sig tankar om hur jag verkligen måste göra för att bli kvitt det på riktigt"

En positiv symbolhandling kan vara att plantera ett träd med önskan om lycka och välgång till ett barn.
De gamla kineserna använder sädeskorn som lades ut och välsignades för välgång och lycka.

Symbolhandling är viktigt eftersom en tanke som inte återföljs av någon form av handling ofta inte blir mer än än just en tanke.

i morgon: en plats för dig

Kommentarer
Postat av: gotteochvi♥

tack så mycket!

2010-08-17 @ 21:11:21
URL: http://gotteochvi.blogg.se/
Postat av: Evamy - snart 2barnsmamma i Frankrike

fredrik och dom var ganska långlediga runt julen men tror inte vi åker hem. har inte räknat med det iaf. Då kommer man väl inte vilja åka tillbaka hit :P

Vet inte om någon i familjen kommer.. det är långt dit än så länge :)

2010-08-17 @ 22:38:15
URL: http://evamy.se
Postat av: Linda

spännande läsning!

2010-08-18 @ 09:37:50
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: Linda Olsson

tack, söt du är :)

2010-08-18 @ 10:07:09
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0