En plats för dig ♥

Har du en plats där du kan dra dig tillbaka för att finna ro och balans?
Det kanske är ett visst ställe ute i naturen, ett hörn i hemmet eller en favoritstol.
Du kan börja med att hitta en vrå i hemmet där du trivs.
Sätt dig ner och fundera över vad du behöver i närheten för att må bra.
Komfort är ett ledord: sköna textilier, filtar och kuddar underlättar.
Bra belysning, tända ljus, kanske något som doftar gott? Näsan är vårt äldsta sinne och är kopplat direkt till reptilhjärnan, den del av hjärnan som direkt associerar till olika upplevelser. Aromalampor där man tillsätter eteriska oljor kan snabbt försätta dig i olika sinnestillstånd. I den här hörnan är det viktigt att du omger dig med saker som har positiva upplevelser och minnen knutna till sig. En pläd ifrån en älskad mormor eller en tavla med något vackert att vila ögonen på. Välj symboler som stärker ditt syfte med platsen.

Om du planerar att bygga om ditt hem, eller bygga ett nytt så kan du fundera på att föra in det mest livgivande sedan urminnestider: eldstaden. Elden har så många viktiga egenskaper - den kan lugna, värma och pigga upp men framför allt väcker den djupa insikter om livet.
Ljudet av elden, lukten och värmen kommer att hjälpa dig att komma ihåg vad som är väsentligt.
Tillgång till musik kan också förhöja upplevelsen. Det är viktigt att alla sinnen får sitt.
Förmågan att kunna njuta är så tilltufsad i många människor.
I jakten på att allt ska gå fort och vara effektivt har vi systematiskt rationaliserat bort den stillsamma njutningen.

Här är min egna plats för mig, är mycket som fattas:
fåtöljöverdrag, golvlampa, kudde, tavelram, gardiner och förmodligen ett doftljus ifrån Yankee candle.
Om ni gör en egen plats åt er, eller redan har en, kan ni inte lämna en kommentar här i min blogg när ni gjort det, och lägga upp bilden på eran egen blogg?  så kan vi finna inspiration hos varandra. Jag tänker dela med mig utav min plats, skulle vara kul att få se era speciella platser.




Morgondagens inlägg: STÄDPROCESSEN


Kommentarer
Postat av: Anna - mamma till Vincent

ser jättemysigt ut ju!! :)

2010-08-18 @ 18:58:23
URL: http://lillalitenjag.blogg.se/
Postat av: mam.

Härligt med en egen favorit plats(: undrar var min är?

2010-08-19 @ 18:40:40
Postat av: Nicole, Mamma till prinsen Vincent!

Mysig hörna du har, älskar det där "bordet"

Nej jag har ingen egen hörna här hemma, Men när jag bor i hus/rad hus ska jag ha det. Nu blir det för trångt tycker jag... jag gillar luftigt eller tomt som folk kallar det:-)

Precis som du skrev förut så kan vissa tycka om vårat hem med, att det är "tomt" men det VÄRSTA jag vet är plotter...och stora bokhyller i Vardagsrum är jag ALLERGISK imot...tänk dig dom där 80-90 tals hyllorna..spyr

Kram!!!!

2010-08-19 @ 21:21:10
URL: http://niconic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0