Irriterad..



Nu har vi haft en vild diskussion om AMMNING!!
Och jag vill ha rätsida på detta!!!

Här kan ni läsa om själva diskussionen, första inlägget Oookej?

Innan Wiggo föddes berättade alla hur mysigt det var att amma, jag längtade efter att få göra det,
att kunna ge mitt barn mat och se den äta vilken lycka som nybliven förälder,
jag trodde det bara var att amma och sen skulle allt flyta på..
Som en dröm tänkte jag på det ofta och visste redan då att ajg skulle amma länge,
och hur bra allt skulle vara osv.. köpte ammningsinlägg på apoteket osv..
men min mjölk rann aldrig så jag har nästan inte använt ett enda utav dem..
mitt drömsenario krossades..
Alla pratade bara så bra om ammning, alla frågade om jag skulle amma osv.. klart jag skulle.
Ingen berättade någonsin för mig att alla faktiskt inte kan amma, alla får inte mjölk.
Det kom som en chock för mig.

När Wiggo föddes krävde han inte så mycket mat och jag ammade,
gjorde det i en månad ungefär, men alltid på bvc:s kontroller så hade han inte gått upp.
Vi sprang på kontroller varje dag inte ett kilo upp bara ner..
Kändes som om de trodde att vi misskötte Wiggo på något sätt.
Tillslut hade han gått ner för mycket och de bad oss att fortsätta amma, att pumpa ur OCH att ge ersättning efter varje måltid.
Vi följde deras råd, kom ihåg att detta var vårat första barn, hur ska vi veta vad man ska göra i dessa situationer? vi följde de råd och hjälp vi fick! Jag försökte pumpa ur nästan hela tiden, det kom ca 60ml och inget mer.
Jag fick panik, skulle jag inte kunna ge mitt barn mat? vad ska jag göra?
Fick en bok av bvc och jag gjorde allt i den, massage, värme, olika saker att äta osv..
Blev ingen mer mjölk för det, Wiggo växte och började skrika varje gång jag skulle amma,
han bara skrek och skrek i panik, han fick inte i sig något.
Vi rådfrågade bvc och de sa åt oss att köpa ersättning igen och ge och samtidigt pumpa ur och försöka amma så gott det gick. Jag följde det rådet, och när vi var inne på andra månaden,var all mjölk borta, fick inte ut något med pumpen längre, och Wiggo fick inte i sig nåt alls. dessutom hade Wigo vant sig vid nappflaskan, han ville absolut inte ha min sketna mjölk, för de fanns ju inget, jag gjorde mitt bästa, och jag mådde skit för det, alla sa åt mig hur dåligt det var med ersättning, då mår man inte bättre direkt, Och detta är inget som jag direkt gått ut och berättat för alla, jag trodde inte att så många skulle ta så illa upp av att ahn fick ersättning.
Jag valde INTE att inte amma, nu är det klargjort!!!! Det gick bara inte, det fanns ju inget där.
Vet faktiskt inte vad jag skulle kunna ha gjort bättre, Jag ville bara Wiggos bästa, och det är ju att få mat och bli nöjd. Nu har jag återigen fått skit och att jag inte skulle vara en likabra mamma för att jag inte KUNDE amma,
Jag blir så jävla förbannad på er!! Hur fan tänker ni? skulle jag kunnat amma hade jag väl för fan gjort det.
Tror ni att jag tycker det är enklare att stå vid spisen varje gång ahn ska ha mat? NEJ...
jag gör det för Wiggos skull vad skulle vi ha gjort om det inte fanns någon ersättning att köpa? skulle vi tigga runt bland andra mammor om lite mjölk eller vad tycker ni? ni som trackar ner mig för det?
Jag litade på bvc:s råd, vem annars ska man be om råd? de finns ju till för att hjälpa.
Alla människor är inte likadana, vissa kan amma vissa kan inte, vissa kan föda vaginalt och vissa kan inte, kan man rå för det? Så jävla trött på sånna här diskussioner!!!

Jag valde inte att inte amma pga att brösten skulle hänga eller va fan ni tror... puckon
Det är bara min man och min syster som vet om hur det egentligen ligger till, men eftersom ni gör eran egna bedömning på tomt material och tror att jag valt detta eller nåt..så delar jag nu detta med er!

Jag vet iaf att jag är en bra mamma fast jag inte ammat Wiggo mer än en månad.
Jag försökte och gjorde mitt allt för att Wiggo skulle må bra!
Och han mår bra, lika bra som alla andra barn.!!!

Och för er som vill veta fakta om amning läs HÄR



Tillägg
Jag fick hjälp, all hjälp vi kunde få både på bb och av bvc handgriplig hjälp också, jag fick amma där, och det var INTE Wiggo som tappade sugreflexen pga napp eller flaska, han gjorde rätt, men det gick ändå inte!

Amma-mamma jag godtar din ursäkt, var trevligt att du vågade erkänna att du varit arg när du skrev kommentaren, och att den var på lösa grunder (av en bild) Tack!

Kommentarer
Postat av: Annika

Men, sa bvc till er att ge ersättning med flaska? För för oss var de på special-bb så noga med att vi skulle ge med kopp först så han inte vande sig vid fel sugteknik. låter som om bvc brustit i sin information där faktiskt!



Kanhända att det blev så att han fick in fel teknik med napp och flaska så att det sabbade det när han bytte till bröstet och inte kunde rätt sugteknik? Det minns jag var det vi hade problem med i början, vi krånglade och krånglade för att få honom att suga på rätt sätt och så jag kunde hjälpa honom till det. Till slut efter fem dagar och massor av barnmorskors hjälp (handgripliga hjälp!) fick vi till det. På ena bröstet. haha, sen började vi öva på andra....jisses, de är så svåra i början de där små krypen =D



Men hallå, gjort är gjort och nu äter han ersättning, snart äter han vanlig mat, ska det vara något för folk att hänga upp sig på?

2009-10-27 @ 22:54:14
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Annika

Jaha men då var det inte det då, men det var dumt av bvc att säga att du skulle ge i flaska, för det är ju en annan teknik de har då och kan leda till sk. 'sugförvirring'. Nu var det inte det för dig men tänk hur många andra de gett samma råd som de sabbat för då! Ibland blir man så fundersam över kompetensen hos dem... Men bra inlägg, kanske tystar de där surputtarna som kommenterat på chris blogg.

2009-10-27 @ 23:03:40
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Nina ♡

ja det är ju så..



naglarna kostar 500 kr att göra nya. sen kostar det 350 för påfyllning. vilket ja gör varje månad. men tycker att det är väl spenderade pengar då mina egna naglar går sönder för jämnan.. verkligen hela tiden.. dem är mjuka å sköra.. =/

2009-10-27 @ 23:16:51
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Nina ♡

tack :D

2009-10-27 @ 23:20:03
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: amma-mamma

hej, jag ber om ursäkt, ska inte sitta å läsa bloggar på dåligt humör.. de jag retar mig på är dom som bestmt sig för att inte ens prova.. hade retat upp mig på en mamma på stan med, som suckaade när bebis va hungrig, pallade upp flaskan med en filt för att få shoppa vidare ifred.. :S

självklart tar man dom råd man får från bvc, ja har dock aldrig fått bra hjälp på bvc om amning, inte hjälp med grepp eller nå, fick testa mig fram gråtandes för ja hade sår.. och en vecka hade dottern gått upp några gram för lite,(tror de var 20g) å skrek dom nästan rätt ut om att ge ersättning, nästa vecka hade hon gått upp 500gram på bara brösten, vissa bvc är skitdåliga, ja läste mest på amningshjälpen, de var bättre tyckte ja.. jag fick för mkt mjölk sen ist, hade flera liter i frysen.. som hann bli för gammal för ja inte våga ge henne på flaska.. var tvungen å pumpa lite på natten för å inte vakna av smärtan, dottern sov hela nätter tidigt.. svarar till dig istället, eftersom de rör dig som mamma mer.. njut av pojken, dom växer suuper fort!

2009-10-27 @ 23:59:14
Postat av: Fru Evelina

jamen herregud! SJÄLVKLART är du en lika bra mamma fast du inte ammar!! Du är världens bästa mamma som tog beslutet att inte amma och gick efter vad som var bäst för ditt barn!



jag ska amma om jag kan, men tänker ju inte hålla på att försöka i all evighet ifall det inte funkar som det ska!



kram

2009-10-28 @ 08:25:54
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: anna

ja ammade teo i 5 månader o hade gett allt för o få fortsätta läääänge. men han ville inte ha mammas mat längre. kan tänka mig att de är jättejobbigt för dem mammor som verkligen vill men inte kan amma. tur de finns ersättning. man är inte sämre mamma för de. tror wiggo är lika glad kille för de. fast han fick ersättning. teo fick de oxå till och från. när vi låg på sjukan när teo opererade sig tog han flaskan. mådde skit över o inte veta hur de skulle bli efter om han skulle ta bröstet igen. men de är tur de finns mat på annat sätt. wiggo växer o tycker om sin mamma med eller utan amning

2009-10-28 @ 09:23:50
URL: http://tjallmoanna.blogg.se/
Postat av: angelica

men herregud, alla KAN INTE amma, av en eller annan anledning, så är det bara. jag va tvungen att sluta amma första, pga såriga bröstvårtor som blödde konstans, och aldrig läkte förens jag slutade amma... inte fan är man en sämre mamma om man inte ammar sitt barn! grr, jag är så trött på denna återkommande diskussion...



varför inte bara skita i hur andra beslutar att göra, och sköta sitt egna... huvudsaken att han får mat, mår bra, och går upp i vikt, och det gör han ju nu när han får ersättning :)

2009-10-28 @ 10:04:33
URL: http://likeanangel.bloggspace.se
Postat av: Malin, mamma till Alice & Lowe

Alla kan INTE amma, va fan är det som är så svårt att förstå! Jag förstår inte, en del mammor mår dåligt, får infektion som JAG! Det sabbade allt, min mjölk sa hejdå! Jag ammade och ammade, en gång i halvtimman VARJE dag. Det kom inte mera mjölk, jag hade en unge som skrek för hunger. JA då är det BRA att det finns ersättning!!



Du är en jätte bra mamma Stine!

2009-10-28 @ 11:06:17
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: caroline

Det här med amningen är så HIMLA känsligt. Jag dock har problemet åt andra hållet. Jag har så himla mycket mjölk att det bokstavligen talat sprutar ut vilket resulterat i att Loke ibland inte vill ta mitt ena bröst. Jag har gråtit sönder mig själv och blivit så huimla frustrerad men vi kämpar på och han verkar hinna med att svälja allt bättre nu. Men amning är verkligen känsligt. Typ ALLA frågar hurvida man har mjök osv så jag kan tänka mig hur jävla jobbigt det måste vara att säga "neej". Varför ska man ens behöva disskutera det med andra?? Sen är det väl alla hormoner osv som gör att man blir känslig osv men har man ingen mjölk så finns det inte så mycket att göra då ska man ist vara glad för att ersättningarna nuförtiden är så pass bra som det är. man är ingen sämre mamma för att man inte kan amma sitt barn.

2009-10-28 @ 11:09:17
URL: http://carolinekalvelind.blogg.se/
Postat av: smultronrt

Men gumman det är väldigt vanligt att inte kunna amma så ta inte åt dig. Båda mina systrar ammade kanske en månad innan de gav upp. Lilsyran fick ta till ersättning nästan direkt för det kom inget.. du ska veta att det är inget fel på dig och du är en jätte bra mamma. Många skulle inte ens anstränga sig att försöka lösa det utan bara ge upp. Du ska ha en eloge för att du gjort det du kunnat.



Kramar till dig och lilla Wiggo

2009-10-28 @ 11:12:29
URL: http://smultronrtbebis.blogg.se/
Postat av: Lindisen

tack för kommentar i min blogg.

vill bara säga att du inte gör ngt fel alls med amningen! min dotter är uppvuxen på ersättning då det inte funkade med amning för oss. hon är hur glad, perfekt och mysig som helst!

2009-10-28 @ 20:41:36
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: annas perssonliga

Hej!

Det låter som ni fick en tuff start.Det blir inte alltid som man tänkt sig men det finns inget fel i ersättning (många rekomendationer bygger på att det inte finns tillgång till rent vatten och det har vi i Sverige...) Jag har själv ammat båda barnen men Siri fick ersättning ibland då jag inte kände mej bekväm att amma om det var andra än familjen i närheten...mina bröst sprutade och Siri skrek och släppte taget fick ont i magen och kräktes.

Ellie däremot har vägrat ersättning så hon och jag har inte lämnat varandra mer än för ett par timmar på 10 månader. Det är för och nackdelar med allt.



Många kramar!

Anna

2009-10-29 @ 09:50:25
URL: http://annasperssonliga.blogg.se/
Postat av: Ulrica

När jag får barn vill jag inte amma. Skulle inte känna mig bekväm med det. Min man ska ha möjligheten att vara pappaledig en period under de första 3-5 månaderna vilket väl inte är möjligt om mamman ammar. Ersättning är ett bra alternativ för kvinnor som inte kan eller vill amma. Tror inte ett dugg att ersättning är sämre än bröstmjölk. Studier visar på olika resultat i den frågan. Dvs vad som är bäst för barnet. Det finns en risk att barnet kan få i sig skadliga ämnen från bröstmjölk som tex gifter och vissa antikroppar. Medan ersättning saknar vissa ämnen, som kan vara positiva för immunförsvaret, som finns i bröstmjölken.

2009-10-30 @ 01:03:47
Postat av: Bella

Det där med ammning kan vara ett känsligt ämne.

Alla kan ju inte amma även om man inget hellre vill än det. Då är det ju toppen att det finns ersättning och det är inget man ska ha dåligt samvete för att man ger! Själv kunde jag inte amma min dotter. Vi kämpade i en månads tid med besök/hjälp på BB samt att pumpa. Det blev en enorm stress runt detta vilket ingen av oss mådde bra av. Valde tillslut att gå över helt på ersättning vilket fungerade toppen. Efter att ha tagit beslutet så kunde man äntligen släppa oron och njuta av babytiden istället.

2009-11-06 @ 17:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0