Förskole letande

Jag har redan börjat leta efter en perfekt förskola till Wiggo,
jag är kontrollfreak + att jag själv har jobbat på förskola i 3 år.
För mig är det jättviktigt att han hamnar rätt och bland pedagogisk personal.
Min mamma jobbar på förskola (den bästa i Motala helt klart)
Och där har jag jobbat mest, personalen är fantastisk och barnen blir därefter.
jag ställer oerhörda krav på förskolan Wiggo ska vara på,
Jag vill att han ska bli behandlad likadant som här hemma.
Av de ca 17-18 olika ställen jag har jobbat på så är det endast 3 ställen
där jag skulle kunna tänka mig att plasera Wiggo.

Mina krav är:
* Att de tar hand om barnen som om de vore deras egna
* Att de byter blöjor direkt när barnen bajsat (är inte självklart för alla vill jag lova)
* Att man har god kontakt med föräldrarna
* Att man tillåter barnen att göra saker själv, duka bord, klä på sig, duka av.. osv även om det tar lång tid!
* Att man möter upp barnet i tamburen på morgonen och förbereder barnet för en dag på förskolan, varesig barnet är ledsen eller glad.
* Att inte ALLA barn ska göra något samtidigt, utan att de delar upp i grupper så varje barns behov tillgodoses
* Att det inte bara är fri lek en hel dag, utan lite planering utflykter, grupper (även för de mindre)
* Att man är ute och leker en gång/dag
* Att personalen är aktiva och inte bara sitter på en stol hela dagen
* Att barngruppen fungerar bra tillsammans (vilket är personalens ansvar)
* Att det inte finns några låsta rum för barnen, utan att de får göra det de vill även om det är att snicka, måla med vattenfärg, vattenlek osv..
* Att personalen pratar med oss föräldrar, och berättar hur dagen varit, osv..
* Att det finns någon slags planering som vi föräldrar kan se på, vad som kommer hända!
* Att Wiggo aldrig behöver gå i smutsiga kläder, att de byter på dem om de spiller eller kladdar ner sig.

Det är lite av mina krav, och sen skiter jag i vad ni tycker om ni tycker det är för många krav, men jag tycker att vi som föräldrar ska ställa krav, det handlar ju ändå om det ställe som MITT barn ska vara på varje dag (oftast) medans jag jobbar.
Jag har hittat ett perfekt ställe där jag vill att Wiggo ska gå, det ligger i Valla här i Linköping, aldeles brevid där vi bor, de inriktar sig på pedagogiken "Montessori" vilket jag tycker är jättebra!!
Vill inte att Wiggo ska gå på en förskola här i Ryd, Ryd är ett problemområde och vad jag sett när jag gått förbi förskolorna här är personal som sitter ner hela dagarna, barn som slåss, barn som gråter utan reaktion från personal osv.. usch.. inte okej för mig! Dessutom har jag själv jobbat med problemförskolor och det är inte lätt varesig för barnen eller personalen!
När jag gick föbi denna förskola som jag hittat åt Wiggo, lekte de allihopa tillsammans, personal och barn, vet ej vilka som var ute om de var de små eller stora barnen, men de var få, så inte var det en hel barngrupp inte, vilket jag tycker är bra! Då får personalen tid till alla barnen. De har skog och bra lekplats, nära till massor av roliga aktiviteter för barnen, och när jag läste på hemsidan var det bara ÅHHHH perfekt!!!!!

Där ska jag få in Wiggo
Vill ni läsa om Montessori pedagogiken kan ni göra det HÄR

Kommentarer
Postat av: Becka

Nja...inget planerat bröllop. Än.

Visst har vi pratat om det, men inte mer än så.

Och ingen förlovning. Än! ;)

2009-10-18 @ 21:58:23
URL: http://beckasinnet.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh, det här med förskola är så jobbigt tycker jag. Just nu är vi väldigt missnöjda med den som Alex går på. Men han trivs iaf. Jag vill byta men har ingen aning om vilken som är bra...Svårt som tusen. Man vill ju att ens barn ska ha det bästa!

2009-10-18 @ 22:13:10
URL: http://minaprinsarochjag.blogg.se/
Postat av: Anna, Vincents mamma

När har du tänkt Wiggo ska börja gå i förskola? Jag sitter och plurar lite vilket som är bäst..att vänta till efter sommar"uppehållet" typ augusti/september eller kanske någon månad senare.. eller om man ska ansöka om en plats nästan direkt vid ettårsdagen.. :) Bara lite nyfiken på hur du tänker.

2009-10-18 @ 22:47:08
URL: http://lillalitenjag.blogg.se/
Postat av: Fia

Måste vara en svår funderare det där! Vilken fin liten pojke du har :)

2009-10-18 @ 23:20:21
URL: http://www.fialotten.blogspot.com
Postat av: Nina ♡

Theo fattade tycke för ludde så fort han lade märke till honom å ludde har alltid legat å sovit bredvid honom. vart han än låg så låg han bredvid. som om han passade på honom. å han hör honom alltid å visar att han hör någe.. gillar det..



usch bredvid en motorväg? alltså hur tänker man då? å varför ska de alltid blanda hur som helst. vissa hundar mår ju så dåligt för att dem blir en konstig korsning.. är oxå väldans glad att ja fick ludde. han har ju det bättre här är där. usch tänk om man inte lärt känna sin hund..



kommer att komma mer å mer med wiggo, lovar dig! nu jagar theo mer lr mindre hunden. såklart att ludde inte tycker att det är super varje gång. men han har lärt sig att uppe i sängen så kan han inte nå honom S lite roligt.. klart dem ska få vara i sängen. mysigt å ligga där å gosa :D



krams

2009-10-18 @ 23:25:43
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Annika

Skönt att du har hittat något som verkar bra för er! Men går inte montessori emot ditt näst sista krav "Att det finns någon slags planering"? För de förespråkar ju fritt val och utrymme för barnen att ägna sig åt det de önskar, så länge de önskar? Bara något jag tänkte på när jag läste listan =) Har själv varit inne och läst om montessori när jag kollade runt på förskolor, men kände att det inte var något för mig då så mycket i deras pedagogik gick emot det jag ville ha och lära William. Hoppas den du hittade i Valla är så bra som den verkade, ska ni dit och besöka den något?

2009-10-19 @ 00:31:31
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Annika

Vad heter förskolan? Hittar bara tre när jag söker och det är svanen, trilobiten och barnens hus, inget ligger i valla?

2009-10-19 @ 00:36:09
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Ida

Vilka förskolor har du jobbat på i Motala? Tuva kommer gå på Lustigkulle, men står i kö till Kärrbacken.

2009-10-19 @ 07:47:56
Postat av: unique

Montessori is da shit! Håller med dig om det. Jag har en precis bredvid vår lägenhet och aldrig att jag hör någon som skäller på barnen. De är ute i friska luften otroligt ofta oxå för den delen. Helt perfekt

2009-10-19 @ 08:44:46
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: annas Perssonliga

Jag tycker att dina krav borde vara en självklarhet. (alla smutsiga kläder kanske inte byts men önskar du det som mamma måste personlen tillgodose det!)Jag har också jobbat inom förskolan och det finns som du säger väldigt olika nivåer. När Siri började gick jag på studiebesök på de som jag valt ut. Träffade personalen,diskuterade pedagogiken,tittade på lokalerna. Tillslut blev det en privat Reggio Emila förskola. Helt fantastisk!!! Alla barnen ses som individer, får möjlighet till val, små grupper, en öppen inbjudande miljö utan stängda dörrar, mycket utelek, musik och upptäcktfärder. Om barnen inte finner miljön intressant och inspirerande uppstår bråk och konflikter. På "vår" förskola är det i stort sett alltid lugnt och skönt. Jag känner att jag själv vill vara där och det borde vara en självklarhet för att lämna sitt barn. Lycka till och var kritisk!!!



Kram

2009-10-19 @ 10:23:27
URL: http://annasperssonliga.blogg.se/
Postat av: Anna

Haha, välkommen till min värld. Det gäller bara att hitta en hårspray som inte syns;) Men mitt hår innehåller tonn av hårspray, annars delar den sig:P Fast ibland e den på bra humör;)

2009-10-19 @ 12:09:55
URL: http://norskans.blogg.se/
Postat av: Annika

Jaha, ja den där skolan stod inte med på montessoris lista, men de hade ju mer som en vanlig "plan" över dagen. Som montessori beskrevs på länken verkade ju idealet vara att hela dagen var fri lek med massor av olika material som maria montessori utvecklat. Den såg ju väldigt trevlig ut, har inte ens tänkt på att kolla förskolor i valla faktiskt. Men vi vill ju helst ha dagmamma så vi sökte oss till de som finns i ryd. Du kanske skulle bli dagmamma med montessori-inriktning själv? =D Måste ta tag i det där med besöken på förskolan vi också snart...suck suck...tiden verkar aldrig finnas.

2009-10-19 @ 12:34:29
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Annika

ah, jaha, ja för en del förskolor med montessori som jag läst om verkar ju bara lägga över allt ansvar på barnen så "lärarna" kan sitta och lata sig istället. Men det är väl så med friskolor och sånt, det finns rötägg bland dem med. Ja det finns dagmammor, två stycken faktiskt, men när man ansöker om plats söker man till båda samtidigt i ett enda val som jag fattade det. Jag har hört rykten om att de ska pensionera sig men de var fortfarande valbara så vi tog dem som första hands alternativ!

2009-10-19 @ 12:45:18
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Miia - There´s no place like home

Klart att du ska ställa krav på förskolan - helt rätt!

2009-10-19 @ 13:40:24
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: Anette

Ah, bor ni också i Ryd?! Jag har inte så bra koll på det här med dagis men känner lite som du att jag nog inte vill att han ska gå här. Fast vi får se hur det blir. Vill ju flytta men vet inte vart... Jaja, får väl ordna sig men tiden flyger ju iväg så måste väl kolla upp det lite mer snart!

2009-10-19 @ 17:32:54
URL: http://nettansliv.blogg.se/
Postat av: caroline

kikade på lite äldre inlägg och håller med dig angående kraven. Jag är med skit petig, kanske just för man själv jobbat på förskola och vet hur det kan vara/är. Det finns ett montissori här i stan intill där vi bor, min kusin har sina där, funderar på det faktiskt. De är skit bra där :)

2009-11-17 @ 17:17:07
URL: http://carolinekalvelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0