Alla mammor (pappor)där ute.


Jag har lite problem med Wiggos mat som ja tänkte att ni skulle hjälpa mig med.

Wiggos mattider.

* 08:00 - Frukost (Gröt)
* 10:00 - mellanmål  (något av: välling, frukt, rån)
* 12:00 - Lunch (en halv/hel burk mat)
* 15:00 - mellanmål (något av: välling, frukt, rån)
* 18:00 - Kvällsmat - (gröt)
* 21:00 - nattning (välling)
* natten välling

Jag har så svårt att få in mellanmålstiderna, för oftast så sover Wiggo just då.
Han vaknar vid 8 tiden och somnar oftast vid 10 tiden, sen sover han fram till lunch.
Hur ska man kunna ge mellanmål?

Har ni några bra knep, eller hur gör era barn/gjorde när de var 6 månader.
Vad ger du som mellanmål? tydligen ska man ge mellanmål enligt BVC,
jag tycker det är svårt! Känns ju som om han inte gör annat än äter. haha
Dessutom undrar jag hur mycket barnmat man ska ge till lunch,
en halv burk? en hel burk? tills han spottar ut? hur gör ni?

GE MIG RÅD!



TILLÄGG!!!
Välling är altså inte välling, utan ersättning.. men ja säger välling!
Sen ska jag väl tillägga att dessa mål mat/dag stod i 3 böcker som jag har!
Man ska väl kunna lite på böcker?
sen rådfrågade jag bvc och de sa att  man ska ge gröt till frukost och kvällsmat?
aja.. de är alltid krångel..

Kommentarer
Postat av: Alexandra

sv; Tack så jätte mycket :D

2009-11-28 @ 22:23:12
URL: http://laalexandra.blogg.se/
Postat av: gammla grannen

ta bort mellanmålet vid tio, det är bättre om han får vänta, det är bra om det är mellan 3 och 4 timmar mellan målen:D å sen kan du ge honom middag halv tolv istället:D Så gjorde jag när leo var liten och han har alltid ätit jättebra. Annars verkar ditt "schema" perfekt! Dessutom (kanske du tänkt på) så har du ju samma tider som dagis om du tar bort mellanmålet och flyttar maten till halv tolv, vilket är kanon när han börjar dagis sen:D

För övrig tycker jag du ska ge honom mat tills han inte vill ha mer:D kramar från motala!:D

2009-11-28 @ 23:38:22
Postat av: det bästa med livet

Tack! Så fin blogg du har!

2009-11-29 @ 07:58:20
URL: http://www.detbastamedlivet.blogspot.com/
Postat av: annas Perssonliga

Hej!

Ta bort förmiddagsmellanmålet om han äter frukost så sent som 08 behöver han inte det. Ge lunchen lite tidigare så äter han säkert en hel burk och kanske t.om lite frukt till efterrätt. Mellanmålen ska vara just mellan mål, kanske lite frukt utblandad med turkisk yoggi eller smörgåsbitar framöver. jag håller med dej det är inte annat än mat.... så länge han äter välling på natten kan du nog lugnt hålla dej till 5 mål på dagen.



Du vet bäst vad ditt barn behöver :)

Kramar

2009-11-29 @ 09:01:01
URL: http://annasperssonliga.blogg.se/
Postat av: Annika

Börja med en halv burk och lägg på mer om han visar att han vill ha, så gjorde vi. Sen har du nog lite för många gröt/välling mål om dagen, en riktlinje är tre mål om dygnet, annars kan de få i sig för mycket gluten och framkalla allergi. Istället funkar fruktpuré eller smörgåsrån (kanske med lite leverpastej på?) bra som mellanmål! =) Men om han sover över mellanmålstiden så gör det inget väl? Ge lite frukt efter maten istället.

2009-11-29 @ 10:51:48
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Annika

ja om han har svårt att gå upp i vikt kanske han behöver äta oftare som bvc säger, men sover de så gör de och en trött bebis äter ju inte heller nåt! Men när de sa att han skulle äta gröt till frukost och kvällsmat, visste de att han fick välling till mellanmål och på natten? För William fick i den åldern också gröt till frukost och kvällsmat och vi började med välling sent på kvällen då också, men då fick han sällan mer välling på dagen/natten för att inte överskrida 3mål/dygn. Det är väl lite olika med det där med gluten (finns ju glutenfri gröt!) men det är ju också viktigt att de får i sig mer näring än de får om för många mål består av gröt/välling. Det är vad jag letade reda på i böcker och på internet om maten i den åldern när jag också hade problem med det.

2009-11-29 @ 11:12:22
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Annika

jaha nu såg jag det. då är det ju en helt annan sak, ersättning är ju inte välling, du får säga vad du menar christine! =D

2009-11-29 @ 11:13:31
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: Madeleine

Stirra dig inte blind på alla tider och rekomendationer från BVC. Om man ska göra det så ska dom ju äta HELA tiden. Ge honom något då han är hungrig, ett mellanmål här och där går att hoppa om han sover. Tror du vet bäst som hans Mamma ;-)

2009-11-29 @ 14:20:55
URL: http://www.muppsan.com
Postat av: Denice- Hampus mamma

Haka inte upp dig på hur man "ska" göra utan vad som Wiggo tycker är bäst. Han säger till när han är hungrig.

Min son äter:

9-10 yoghurt (hemmagjord)

12-13 lunch en stor burk mat + efterätt

15.30 hemmagjord havregröt med hemmagjort äppelmos

20.00 2 portioner gröt

05-06 välling



Däremellan kan de bli lite majskrokar eller rån men inte ofta se till att han äter ordentligt så behöver du inte pracka på honom massa mellis, han måste ju få känna hunger också! :)

2009-12-02 @ 18:24:40
URL: http://deniicen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0