Tjejfärg vs Killfärg

Jag har märkt en sak sedan jag fick Wiggo,
det är att de flesta föräldrar med söner fastnar i träsket
"tjejfärg" och "killfärg" Jag skiter i det!
Jag är absolut inget stort fan av blått. Har aldrig gillat färgen,
finns nästan inget i mitt hem som är blått.
Och nästan inget av Wiggos saker/kläder är blåa.

när jag handlar kläder och inredning till Wiggo,
så ser jag att allt finns i blått *suck*
Blåa kläder, blåa leksaker, blåa gosedjur, blåa lådor,
blåa sängkläder.. fan allt är blått.

Sen finns det något ynka plagg, någon ynka inredningspryl
som är grön eller röd.. JAPP den tar jag!
Jag försöker välja alla möjliga färger utom blått.
Ibland tycker jag att blått är jättefint, i rätt mängd!
jag vill inte ha allt blått, likadant om jag hade en dotter,
så vill jag INTE ha allt i rosa pluttinutt.
Hur och när ska världen fatta att det finns annat än dessa två färger?
Det har börjat komma mer, det tycker jag är jättebra.
jag älskar färger, och gillar inte idén med att flickor ska vara rosa,
och pojkar blåa. I Wiggos liv finns alla färger, mest röd och grön.
Han har även rosa och gult, lila och BLÅTT!
orange tycker jag är fint!

Man behöver bara gå in i en barnklädesbutik för att svimma av,
pojkavdelningen - Jaha där det är blått, flickavdelningen lyser i ROSA
volanger och spets, gulliga tryck, medans pojkavdelningen lyser av döskallar,
bilar, (fort ska det gå) killar ska susa fram och flickor ska snällt leka med dockor.
Åhhh blir så trött.. Jag orkar inte se skiten.
Hela världen är full av vackra färger.. inte bara rosa och blått.

För att inte tala om vad leksaksaffärer "visar"
De har inte sagt eller skrivit att det är pojkleksaker/tjejleksaker, men ändå finns där en rosa avdelning med dockor, barbies och andra "hushållssysslorsleksaker"
På andra sidan har vi den blåa sidan, fullt med krigsleksaker, bilar,
äckliga gubbar som ska slåss.. osv
Vad ger det egentligen för signal till barn?
flickor springer fram till den rosa avdelningen,
och pojkar till den blåa, de får redan från födseln upplysningar
om att de ska "gilla" rosa vs blått.
Nu är det inte kanske medvetet, men världen gör det så!

Tycker det är så tråkigt!
vad tycker ni?


 
Gul/rosa blomma                                  röd ram

blå kudde                                          prickigt spjälskydd
 
gul ram                                            blå lampa
 
grön ram                                          blandade leksaker

Ja ni har nog fattat grejjen.. LAGOM ÄR BÄST!

Kommentarer
Postat av: Bella

Håller med dig!!! Självklart har min dotter haft rosa och rött men hon har oxå haft lila, grönt, brunt, gult och blått m.m...Som du säger - varför en färg när det finns sååå många fina färger!!

2009-12-14 @ 11:54:50
Postat av: Annika

Kul med färg! =D Nä precis, haha, ja visst, jag har varit bara svart svart svart. =)

2009-12-14 @ 13:11:52
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: caroline

Ja det är himla mycket rosa vs. blått. Skit tråkigt, allra helst då man var gravid och inte visste vad det var där inne. Jag älskar dock blått iklädväg på Loke men jag har väldigt mycket grönt och rött, brunt med. Men till flickor är det ju samma sak, bara rosa och rött typ.. Trist. Loke har alla möjliga färger, vi giollar FÄRG :)

2009-12-14 @ 15:35:28
URL: http://carolinekalvelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0